תיכון ע"ש אפרים קציר

מועצת תלמידים

מועצת התלמידים בבית הספר מטפחת מנהיגות נוער ייצוגית המקדמת ערכים דמוקרטיים בבית הספר ובקהילה. המועצה נבחרת בתהליך בחירות דמוקרטי, שבו שותפים כל תלמידי בית הספר. חברי המועצה נבחרים בבחירות אישיות וחשאיות. כל תלמידי בית הספר זכאים לבחור את חברי המועצה ולהציג מועמדות. 

 תקנון המועצה יעלה בקנה אחד עם תקנון בית הספר. את פעילות המועצה מלווה מובילת המועצה מור לוי ניסנבוים 

מעורבות המועצה מסייעת בטיפוח אקלים מיטבי ומחזקת את זיקת התלמידים ואת השתייכותם להוויה בית ספרית וקהילתית. פעילות מועצת התלמידים מבוססת על ערכים ועקרונות כגון כבוד האדם וחירותו, הזכות לשוויון ולהבעת דעה ושמירת החוק. 

מטרות מועצת התלמידים 

  1. לייצג את התלמידים ואת בית הספר: מועצת התלמידים מייצגת את כלל התלמידים בבית הספר מול ההנהלה והקהילה, ולכן חברי המועצה יהיו שותפים בגיבוש אורח החיים בבית הספר כנציגי התלמידים. נוסף על כך, מועצת התלמידים מייצגת את בית הספרהיא בוחרת נציגים למועצות התלמידים הרשותיות וכך מבטאת את עמדותיהם של התלמידים בבית הספר.
  2. לדאוג לזכויות התלמידים ולחובותיהם: המועצה כקבוצה חברתית המובילה בבית הספר דואגת לביצוע פעולות חברתיות תרבותיות ולגיוון הפעילות בבית הספר על פי רצון התלמידים, ואף דואגת לרווחת התלמידים בחיי היום יום בבית הספר. המועצה עומדת על משמר זכויותיהם של כלל התלמידים בבית הספר, כפי שנקבעו בחוקי מדינת ישראל ובהוראות חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך. חברי המועצה מעודכנים ומודעים לזכויות התלמידים בבית הספר.
  3. לטפח תרבות דמוקרטית ולפתח את ערך האחריות והייצוגיות בקרב התלמידים וכל באי בית הספר, ולחנך למעורבות ולשותפות חברתית בכל מסגרת שהתלמידים נמצאים בה. 
  4. להקנות מיומנויות של התנהגות במסגרות ניהול ציבוריות: ניהול משא ומתן, קבלת החלטות, פרסום, שיווק, התמודדות עם קונפליקטים, פתרון הוגן, גישור, דיונים בדילמות ערכיות ועוד. 

 

העקרונות הדמוקרטיים שעליהם מושתתת מועצת התלמידים 

עקרון שלטון העם: כל תלמיד יכול להגיש מועמדות, וכל תלמיד יכול לבחור מועמד. הבחירות למועצה מתקיימות בהליך דמוקרטי ידוע מראש בבחירות אישיות וחשאיות. 

עקרון החירות: מועצת התלמידים היא גוף ייצוגי שמספר נציגיו ייקבע במפתח הנציגות כדי שיתאפשר ייצוג של כל מיעוט באופן שוויוני. 

עקרון השוויון: לכל קול יש מעמד שווה. 

עקרון שמירת החוק: על מועצת התלמידים בבית הספר לקבוע את תקנון המועצה בהתאם לאמנת מועצות התלמידים, לתקנוןהעל של מועצות התלמידים והנוער בישראל ולתקנון בית הספר. 

עקרון חופש הביטוי: לכל נציג יש זכות להשמיע ולהישמע בלי לפגוע באחר. 

עקרון הפרדת הרשויות: יש לבחור בכל מועצה מבקר בעל ותק של 6 חודשים לפחות לפני מינויו לתפקיד, ולצידו תפעל ועדת ביקורת. 

עקרון הביקורת הציבורית: מחובתה של מועצת התלמידים לדווח על תוכניותיה לכל התלמידים ולקבל את אישורם לפעולותיה. על המועצה לפרסם את החלטותיה לציבור הבוחרים. 

עקרון הגבלת השלטון: חברי המועצה נבחרים לזמן מוגבל במטרה לאפשר למיעוט סיכוי להיבחר ולהשפיע ולשמור על זכויותיו הבסיסיות, כמו חופש ההתארגנות, חופש המצפון וחופש המחשבה והדעה. 

עקרון הרצף השלטוני: חברי מועצת התלמידים נבחרים פעם בשנה, והמועצה היוצאת מכהנת עד לכניסתה של המועצה החדשה.

קישורים מהירים